Lejre i 2026.

Uge 16: Sorgenfriskolen er et skoletilbud for elever med autismediagnoser
Sorgenfriskolen er en specialskole i Lyngby-Taarbæk kommune hvor alle eleverne er diagnosticeret med autisme. Flere af eleverne har også ADHD. Det betyder at de alle har nogle udfordringer, der kræver ekstra støtte og en særlig tilrettelagt skoledag. Vi arbejder meget i mindre hold i et visualiseret undervisningsmiljø. Vi har haft klassen siden 0.-1.klasse og fra starten har vi arbejdet med madprojekt, hvor eleverne lærer at læse opskrifter, lave mad, dække bord, vaske op etc. Derudover arbejder vi med skovskoleprojekt, hvor vi flytter skolen ud i skoven, laver naturfaglige aktiviteter og mad over bål. Eleverne er i alderen 11 - 13 år. Det er rart for eleverne at få et ophold på Søgård Hovedgård, hvor der er minimal trafik, er stille og roligt og hvor der er gode faciliteter såvel inde som ude.

Uge 17 mandag - onsdag: Specialcenter Sigrid Undset i Kalundborg er for unge med generelle indlæringsvanskeligheder og psykiske handicaps som ADHD, Autisme o.l
De unge fra Specialcenter Sigrid Undset har generelle indlæringsvanskeligheder. Nogle af de unge har en del diagnoser udover deres generelle indlæringsvanskeligheder. Her kan nævnes: ADHD, angst, autisme, infantil autisme, Tourettes syndrom, shaking-baby-syndrom, forskellige genbetingede syndromer som Downs syndrom, Williams syndrom, Wolf-Hirschorn-syndrom. Opholdet på Søgård er for udskolingselever, der ikke er vant til at færdes i andre fællesskaber og miljøer end hjem og skole. Formålet er at styrke de sociale relationer og få gode oplevelser sammen.

Uge 17 onsdag - fredag: Specialcenter Sigrid Undset i Kalundborg er for børn med generelle indlæringsvanskeligheder og psykiske handicaps som ADHD, Autisme o.l
Børnene og de unge fra Specialcenter Sigrid Undset har generelle indlæringsvanskeligheder. Nogle af børnene har en del diagnoser udover deres generelle indlæringsvanskeligheder. Her kan nævnes: ADHD, angst, autisme, infantil autisme, Tourettes syndrom, shaking-baby-syndrom, forskellige genbetingede syndromer som Downs syndrom, Williams syndrom, Wolf-Hirschorn-syndrom. Opholdet på Søgård er for elever, der ikke er vant til at færdes i andre fællesskaber og miljøer end hjem og skole.

Uge 18: Børn og unge med forskellige udfordringer fra Den Musiske Helhedsskole i Hillerød

Uge 19: Elever fra 0. kl til 3. kl. med mange forskellige diagnoser fra Ringkøbing Skole, Specialcenter Vest, V1
V1 er den ene del af Specialcenter Vest på Ringkøbing Skole. Eleverne i Specialcenter Vest er kendetegnet ved at have brug for støtte, guidning og specialundervisning i et omfang, der gør at de ikke kan rummes via inklusion i det ordinære skoletilbud. Blandt eleverne er mange diagnoser repræsenteret, almindeligvis indenfor ADHD/ADD, autismespektrumforstyrrelser, hjerneskade, og tidligt skadede. Basen rummer også en del elever med generelle indlæringsvanskeligheder, elever som lider af omsorgssvigt, manglende sociale kompetencer og med ringe mulighed for at få den rette støtte via hjemmet. En del af eleverne har ikke været på et lejrophold eller været på ferie med familien og for de fleste vil det være en stor udfordring at skulle være hjemmefra i 4 dage, ligesom det at være sammen med andre og forholde sig til dem i alle døgnets timer vil være nyt.

Uge 20: Elever i alderen 6-10 år (Indskoling) med forskellige diagnoser, generelle indlæringsvanskeligheder og socio-emotionelle problematikker fra Skjern Folkeskole, afdeling Klostervej
Formålet med lejren er at give eleverne en stor, fælles oplevelse. Mange af vore elever kommer fra hjem, hvor der ikke er det helt store overskud hverken økonomisk eller personligt, hvilket betyder, at børnene ikke får så mange oplevelser med hjemmefra i form af udflugter og ferier. Ligeledes betyder det noget for det sociale liv og sammenhold i klassen, at de har fælles oplevelser at kunne referere til. Formålet er også at give eleverne mulighed for at indgå i sociale relationer i nye sammenhænge. Der vil for vore elever være rigtig meget social læring og træning i at skulle være sammen med andre i flere dage og i nye sammenhænge. Vi arbejder meget med elevernes sociale kompetencer i hverdagene på skolen. Dette vil vi gerne give dem mulighed for at arbejde videre med i nye sammenhænge.

Uge 21: Børn med socio-emotionelle udfordringer fra Heldagsklassen Skårup Skole i Skårup
Heldagsklassen er et skoletilbud til børn fra 0.- 6. klasse med socio-emotionelle udfordringer: Børn, der kommer i vanskeligheder i det sociale fællesskab, og som har svært ved at håndtere egne følelser og derfor reagerer uhensigtsmæssigt. Eleverne visiteres til H-klassen af PPR, efter indstilling fra deres skole. Da vi har med elever at gøre, som ikke altid har haft det nemt og måske heller ikke har så mange gode oplevelser med sig, vil vi gerne være med til at give vores elever en god oplevelse, hvor fællesskabet kommer i højsædet og hvor det at have voksne omkring sig, der vil deres bedste døgnet rundt, bliver noget de vil huske tilbage på fra deres skolegang. Og det kan et ophold på børnelejren være med til at skabe.

Uge 22: Børn og unge med gennemgribende psykiske udviklingsforstyrrelser fra Fensmarkskolen på Nørrebro i København
Eleverne er udfordrede på flere forskellige punkter, og er lige så skønne som de er forskellige. Der er elever uden sprog, og elever med fint sprog. Fælles for dem alle, er at deres kognitionsniveau er maksimalt halv levealder. Fælles for børnene er at de kognitivt er udfordrede i en grad så de behøver tæt voksenstøtte. Formålet er at børnene kan opleve et lejrophold i fællesskab med deres klassekammerater. Flere af børnene er ikke vant til at sove ude, så det vil være en stor gave for dem.

Uge 23: Krisecenter for voldsramte kvinder og børn. Af sikkerhedsmæssige årsager kan vi ikke oplyse deres navn samt hvor i landet de kommer fra
På krisecentret tilbyder vi kvinder og børn der har været udsat for vold, et midlertidigt ophold i et trygt og støttende miljø. Vores indsatser favner alt indenfor juridisk bistand, risikovurdering, terapeutiske forløb, traumebehandling og børnefaglige aktiviteter. Målet er at give familierne fornyet håb og en vej mod et bedre liv, uden vold. Både børn og kvinder er traumatiseret af den vold de har været en del af. Mange af børnene har et overbelastet nervesystem og svært ved at begå sig relationelt. Deres sikkerhedsmæssige situation, begrænser muligheden for at komme i daginstitution eller skole, så ofte foregår hverdagen indenfor krisecentrets snævre rammer. Familiernes ophold kan, afhængig af sagsbehandlingstiden, vare helt op til et år. Formålet med et ophold på Søgård, er at give børnene og deres mødre en positiv oplevelse væk fra de trængte rammer og ud hvor der er lidt højere til loftet. Et pusterum med plads til leg, samvær, grin og fællesskab, og hvor det ikke er volden og effekten heraf, der er i fokus.

Uge 24: Specialskolen Bramsnæsvig i Kirke Hyllinge er for børn og unge med neurologiske diagnoser og problematikker.

Uge 25: Børn med bl.a. autisme, angst og ADHD fra Bakkeskolen i Bagsværd
Lejrophold for en gruppe elever fra Bakkeskolen, som er en specialskole primært for børn med autisme. De fleste kan dertil have andre komorbide tilstande såsom ADHD, OCD, angst, mental retardering. Formålet med turen er ar styrke klassefællesskabet gennem et tættere socialt samvær. Opholdet muliggør udvikling af elevernes sociale kompetencer, at opleve glæde sammen med andre, øve at være væk hjemmefra, selvstændighed (pligter, personlige færdigheder, stå på egne ben). Endeligt er forhåbningen, at opholdet vil styrke den enkelte elevs selvtillid, idet det at lykkes med og i fællesskabet er særligt betydningsfuldt.

Uge 27: Børn og unge med generelle indlæringsvanskeligheder fra Helhedstilbuddet Skovmoseskolen i Rødovre
Fælles for Skovmoseskolens elever er, at de alle har et eller flere handicap, så som Downs Syndrom eller andre genetisk betingede variationer. De kan være blevet skadede før eller under deres fødsel. De kan have haft sygdomme, som fx meningitis, eller været ude for ulykker, der har forårsaget hjerneskader. Enkelte elever har autisme i lettere grad - eller ADHD. De har brug for struktur, støtte og udfordringer.

Uge 28: Omsorgssvigtede børn fra Dag- og Døgntilbuddet Bakkevej i Hornsyld
Dag- og Døgntilbuddet Bakkevej i Hornsyld er en døgnafdeling for anbragte børn i alderen 4-15 år, som bor på Bakkevej pga. omsorgssvigt i hjemmet. Formålet er, at give børnene en mulighed for at komme på ferie og opleve andre egne af Danmark end dem lige i vores nærområde. Vi ser, at kolonier som disse giver børnene en større fællesskabsfølelse indbyrdes samt at de har noget at fortælle deres skolekammerater om, når de vender tilbage efter sommerferien. Derudover er rammerne på lejren og dens omgivelser optimale til at styrke børnenes sociale kompetencer, hvilket er noget af det de ofte kæmper med.

Uge 29: Anbragte børn og unge fra Espehøj i Sandved
Espehøj er et familie-lignende opholdssted for børn og unge i alderen 6-17 år med lettere til moderat grad af kognitive og emotionelle vanskeligheder, opmærksomhedsforstyrrelser og autismespektrumforstyrrelser og børn med lettere fysiske handicaps og mental retardering. Vi har fokus på at børnene oplever at de er ligeværdige med jævnaldrende, der ikke er anbragt og derfor er det vores mål at sikre at de hvert år får ferieoplevelser og kommer ud og se noget andet end Espehøj. Et ophold på Børnelejren på Langeland vil netop give børnene denne oplevelse og vil derfor være til både glæde og gavn.

Uge 30: Børn og unge med tilknytningsvanskeligheder fra Opholdsstedet Purhusvej i Silkeborg
Opholdsstedet Purhusvej tilbyder ophold til børn og unge med tilknytningsvanskeligheder, ADHD, udadreagerende og indadreagerende adfærd. De anbragte børn, har brug for omsorgsfulde, men tydelige voksne der kan hjælpe dem på rette spor i livet. Et ophold på Søgård kan give dem mulighed for at have oplevelser i sommerferien som de kan fortælle om i skolen, det giver dem også mulighed for at øve sig i sociale spilleregler.

Uge 31: Bifrost er et tilbud handicappede børn og unge
Børnene er enten i støtteophold eller døgnanbragt. De har diagnoser inden for autismespektret og ADHD, samt udviklingshæmning, genfejl og fysiske handikaps i forskellige grader. Børnene får via opholdet på Søgård Hovedgård mulighed for at opleve at komme på sommerferie på samme måde som neurotypiske børn. Som ekstra gevinst bliver der mulighed for god relations dannelse mellem børn og personale da de får mulighed for, at opholde sig sammen i længere tid. Ledelsen på Bygden deltager på turen for at bidrage til, at facilitere den gode oplevelse.

Uge 32: Omsorgssvigtede og tilknytningsforstyrrede børn fra TAO - Et hjem for børn og unge i Hvalsø
TAO - Et hjem for børn og unge er et miljøterapeutisk behandlingshjem for bl.a. omsorgssvigtede og tilknytningsforstyrrede børn, som alle har et stort behov for forudsigelighed, struktur og trygge rammer. Formålet med et ophold på Søgård Hovedgård er, at afholde en aktiv ferie for børnene med fokus på "Et liv i bevægelse". Vi udarbejder mål med hvert enkelt barn, hvor de selv er medinvolverede i disse, som dagligt evalueres på turen, for bedst muligt at støtte børnene i succes og få fokus på egne ressourcer og kompetencer.

Uge 34: Børn og unge med udviklingsudfordringer fra Det Socialpædagogiske Opholdssted Æblegården i Årslev

Uge 35: Unge der er diagnosticeret med autisme eller beslægtede udviklingsforstyrrelser fra opholdsstedet Ørting i Odder

Uge 36: Topshøj i Sorø er en skole og behandlingstilbud for børn der mistrives i den ordinære folkeskole

Uge 41: Tornemark Dagskole i Sandved er en dagbehandlingsskole for udsatte børn og unge med f.eks. kognitive, sociale og emotionelle udfordringer
Eleverne har bl.a. sociale problemer, indlæringsvanskeligheder (herunder dysleksi), ADHD, Asperger og Tourette. Formålet med et ophold på Søgård Hovedgård er, at styrke relationerne blandt skolens elever, hvilket giver mere tryghed i hverdagen. Formålet er desuden at give eleverne en god oplevelse med overnatning væk fra hjemmet, hvilket for nogle kan være grænseoverskridende, men som ved succes øger selvværdet.

Uge 42: Rismøllegården i Randers

Uge 43: Børne og unge hjemmet Posekær i Aabenraa Kommune er for børn og unge med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne